Tuesday, June 21

39 tips-tips untuk mengetahui wangian ORIGINAL & TIRUAN

Bagaimana Untuk Mengetahui PERFUME Yang ORIGINAL dan TIRUAN?

Cara termudah untuk mengetahui perbezaan antara perfume yang original atau tiruan adalah terletak kepada harganya. Jika ianya terlalu murah maka sudah tentulah ia adalah tiruan, fake, imimtation, knock-off, rejected dan lain-lain. 

Berikut adalah 39 tips-tips untuk mengetahui wangian ORIGINAL & TIRUAN:

1. Adalah dicadangkan untuk mengelakkan daripada membeli wangian yang didatangkan daripada China  kerana hampir kesemuanya adalah dari sumber yang sama dan kilang di China. 

2. Semak kualiti pembungkusan produk perfume sama ada tersilap ejaan ataupun ada penambahan ejaan bagi sesebuah jenama perfume tersebut. Bagi yang original tulisan pada kotak mestilah kekal dan bukan yang di cop serta tidak pudar warnanya.

3. Semak kualiti maklumat yang di terdapat pada kotak luaran tersebut. Yang original lazimnya terdapat cetakan negara pengeluar, kuantiti saiz seperti ml atau .oz, logo, cap rasmi dagangan, no. kod dan stiker lutsinar yang mengandungi data-data berwarna lutsinar atau perak manakala tulisannya berwarna keemasan atau perak. 

4. Nombor kod produk yang terdapat pada kotak bungkusan mestilah sama dengan kod produk yang dilekatkan pada botol perfume tersebut manakala perfume tiruan biasanya tidak ada.

5. Pastikan keseluruhan botol perfume tidak ada kecacatan pembikinan seperti sumbing atau kemasan yang tidak rapi.

6. Periksa juga warna tulisan jenama perfume pada badan botol tersebut dari segi ketebalan printing, warna dan juga ejaannya.

7. Tudung botol perfume original biasanya rapat dan sama warna.

8. Perfume original pastinya tiada lelehan dimuncung semburan manakala yang tiruan sentiasa meleleh dan semburannya tidak rapi.

9. Semak juga stiker label dibawah botol perfume yang original biasanya memang sama seperti yang terdapat di kotak pembungkusan.

10. Pastikan terdapat label untuk di scan di botol wangian dan juga di kotak pembungkusan manakala jenama tiruan tiada ciri-ciri tersebut.

11. Semburan perfume original dapat bertahan selama 24 jam jika disembur pada kertas manakala tiruan hanya bertahan 30 minit.

12. Rasakan terdapat minyak pada kertas semburan dan bukannya air bagi yang tiruan.

13. Bau perfumeperfumeperfume original sangat authentik manakala perfume tiruan terserlah bau bahan kimianya.

14. Pastikan cecair dalam botol perfume tiada kekotoran yang mana perfume tiruan terdapat kekotoran ataupun pernah diguna pakai.

15. Jika perfume didatangkan bersama kota periksa saiz, warna, jenis dan kualiti kotak bungkusannya.

16. Periksa kepala semburan perfume samada semburan itu lancar atau keluar meleleh-leleh atau tidak lancar.

17. Biasanya perfume tiruan mempunyai lebih minyak dari bahan kimia yang selamat jadi apabila semburan itu seperti ada seperti ada minyak bermakna itu adalah yang perfume tiruan.

18. Kualiti warna perfume semburan biasanya terang, cerah dan bersih serta sangat konsisten berbanding warna perfume tiruan yang sering berbaur-baur.

19. Kualiti bau yang asli biasanya sangat fresh tetapi tidak terlalu menusuk atau tengik seperti terlalu banyak kandungan yang tidak seimbang campurannya apabila menyembur di udara pada kali pertama.

20. Kotak bungkusan perfume juga warnanya tidak pudar atau ada tersalah ejaan.

21. Kualiti warna kotak dan botol perfume adalah sama yang seperti terdapat di butik-butik atau gedung-gedung terkenal.

22. Periksa label jenama di botol-botol perfume yang mana label wangian tiruan biasanya boleh tertanggal apabila dicakar dengan menggunakan kuku sahaja.

23. Kesan semburan perfume tiruan biasanya akan melunturkan struktur fabrik serta warna pakaian anda dalam jangka masa panjang. Bayangkan jika anda kerap menyemburkan perfume tiruan kepada pakaian sutera yang berharga mahal setiap hari.

24. Terdapat stiker hologram dengan perkataan " Original Quality" pada wangian yang original biasanya terdapat pada kotak pembungkusan.

25. Sila lihat kandungan ingredients pada belakang kotak bungkusan yang mana kotak perfume tiruan ini tiada atau tersalah ejaannya ataupun kurang bilangannya berbanding yang original.

26. Terdapat tulisan atau kod yang timbul pada botol samada di bawah atau di bawah sebelah belakang botol perfume yang original.

27. Pastikan penutup botol perfume itu tidak longgar atau loose atau sukar hendak ditutup yang mana biasanya berlaku bagi perfume tiruan.

28. Bau perfume original mempunyai 3 peringkat iaitu top notes, middle notes and base notes. Manakala perfume tiruan tiada ciri-ciri tersebut.
 

29. Ada kajian menjumpai bahawa perfume tiruan terutama EDT adalah daripada bahan-bahan seperti air kencing, anti-freez dan bahan kimia toksid terlarang.

30. Pastikan buatan asal negara perfume tersebut biasanya yang 100% original itu ada tertera Made in USA, Made in France, Made in UK, Made in Spain dan lain-lain.

31. Ada kesan sampingan bagi perfume tiruan seperti rasa loya atau nak termuntah dan kegatalan pada kulit atau kesan kemerah-merahan kerana kandungan wangian tiada sukatan atau R&D terhadap orang ramai sebelum ianya dijual dipasaran.

32. Perfume original lebih mahal tetapi ianya dapat bertahan sehingga 15 tahun atau lebih manakala yang tiruan hanya beberapa bulan sahaja.

33. Pastikan anda atau pelanggan-pelanggan perfume faham apa maksud Aftershave, EDC, EDT, EDP, Pure Parfum dan lain-lain sebelum membeli belah.

34. Kadangkala peniaga selalu mengambil kesempatan dengan menjual perfume aftershave dan EDC terus ianya dijual dengan harga EDT, EDT dijual dengan harga EDP. Sungguh mudah pelanggan-pelanggan tertipu hanya keran membeli tanpa mengetahui ianya katogeri yang mana.

35. Perfume yang harganya murah atau luar biasa murah berbanding yang original adalah sahih itu memang tiruan. Pastikan faktor-faktor HARGA, KOTAK BUNGKUSAN, BOTOL dan BAU sebelum terus membeli kerana dikhuatiri ianya tiruan.

36. Terpenting sekali adalah lihat buih apabila anda menggoncangkan botol perfume tersebut. Pastikan terdapat 2 jenis buih iaitu buih-buih halus yang tenggelam dan buih-buih besar dipermukaan. Buih-buih tersebut mestilah dapat bertahan selama kira-kira 10 saat dan keatas manakal wangian tiruan tiada ciri-ciri ini iaitu buihnya hanya 1 jenis iaitu buih yang besar dipermukaan yang mana hanya bertahan selama 2 - 3 saat.

37. Pastikan anda menghindari perfume samada yang reject tidak kira after shipping reject, factory reject, returning stock, knockoff, imitations, grade AAA+, grade AA+, grade A+, stok pasar malam, dengan kotak atau tanpa kotak atau apa-apa jua alasan kerana ramai pembekal-pembekal yang menipu dengan menjual stok-stok yang dikembalikan oleh pelanggan kerana tidak berpuas hati atau sebab-sebab yang lain dan ianya dijual secara borong dari gudan-gudang terpakai terutama dari negara-negara seperti Dubai, Thailand, Afrika, Taiwan, Hong Kong dan terutamanya China.

38. Hindari perfume dari China kerana sebab hampir semua perfume terkenal adalah dari USA atau Europe. Jadi boleh dielakkan dengan memeriksa bar code dengan mudah sekali. Biasanya barcode buatan Made in China ini adalah bemula dengan nombor awalan 690,691,692 & Made in Taiwan bermula dengan 471.
00 -09    Made in USA
30 - 37   Made in France
40 - 44   Made in Germany
49         Made in Japan
50         Made in UK

39. Anda berhak mendapatkannya yang 100% original dari USA di idamanhatiku.com. Sila bawa perfume kami ke Kementerian Perdagangan Dalam Negeri (KPDN) untuk pastikan kami menjual yang Tiruan atau 100% Original.

Nota: Seeloknya cuba sedaya upaya mengelakkan daripada menggunakan perfume tiruan yang mana ianya tidak diuji secara klinikal dan sangat merbahaya apabila disembur pada permukaan kulit dikhuatiri memberikan kesan alahan dan juga pada pakaian yang mana boleh melunturkan warna serta struktur fabrik tersebut. Manakala bau semburan tiruan boleh menyebabkan rasa loya, muntah dan juga kanser pada masa jangka panjang. Berhati-hati dalam memilih perfume dan pastikan iannya adalah 100% original daripada U.S.A. Sayangilah diri anda dan berbelanjalah dengan berhemat.

kome dh bc entry nie..lau udah bgus la..sbb gue bertuah sgt smlm dpt beli perfume baru dr DKNY.. DKNY Delicious Candy Apples....best giler bau die..


                      ha..die ade 3 color..yg nie baru lg beb..harga bole tahan..t
                                          p gua luckly dpt harga promotion

       Cube teka gue plilh color yg mane...hehehee...of cuz la COLOR GREEN..hehehee...



erm..jarang2 dpt harga mcm nie tau..so sape yg berminat leh g one utama @ midvalley...ade harga promotion...go go go...heheheeee...

1 comment:

Perfume Malaysia said...

Terima kasih atas info yang berguna ini=)