LiBraRian:the original search engine

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
 SEDARKAH ANDA?


Masyarakat sering keliru tugas sebenar sebagai seorang pustakawan@librarian.Mereka seringkali keliru adakah skop tugas seorang librarian hanya mengeCOP semata-mata.Dan kadang-kadang mereka mesti cakap yang siapa sahaja yang jadi librarian mesti rajin baca buku..Jawapannya adalah 

TIDAK..

Saya sering ditanya dan sering sahaja dipersoalkan.Apakah sebenarnya tugas seorang librarian.

Bagi mereka yang bergelar cikgu semua orang tahu tugas beliau adalah untuk mendidik para pelajar di sekolah,manakala seorang tugas seorang doctor pula adalah untuk merawat pesakit,So apa sebenarnya tugas seorang Librarian ini?

Saya ada terbaca satu article yang tajuknya sangat berguna untuk panduan kita iaitu Kerjaya Pustakawan:Antara Persepsi Stereotaip Dan Realiti oleh Harith Faruqi.

Antara kata-kata yang dipetik dalam article ini dan bagi saya ia amat menarik iaitu.. 

“Bang,keje pustawan best x?” kena susun buku ye bang?”

Pada awalnya penulis (Harith Faruqi) hanya tersenyum apabila dibahaskan dengan panggilan bang,bukan seperti kebiasaan yang dibiasakan encik oleh pegawai ikhtisas yang lain.

Dan sebenarnya ada sesuatu yang menyentuh hati penulis adalah betapa kuatnya persepsi masyarakat yang kerja seorang librarian masih berkisar tentang menyusun buku di perpustakaan dan ia seolah-olah menjadi begitu sinonim bahawa librarian dan buku memang tidak dapat dipisahkan.

Sebenarnya banyak lagi yang ingin saya kupaskan tetapi dsini saya senaraikan dulu tugas seorang librarian dan saya akan sambung di entry yang lain tentang tajuk article oleh Harith Faruqi..


RESPONSIBILITIES (TANGGUNGJAWAB SEORANG LIBRARIAN)

(Major responsibilities and target accomplishments expected of the position including the typical problems encountered in carrying out the responsibilities.)

1. Manage the planning, administrative and budgetary functions of library and  
    information Services

    Main Activities

*     Establish and implement library and information policies and procedures
*     Develop and manage convenient, accessible library and information services
*     Establish and manage the budget for library and information services,  
       technology and Media
*     Develop and manage cost-effective library and information services, technology 
       and media
*     Order materials and maintain records for payment of invoices
*     Analyze and evaluate library and information services, technology and media 
       service requirements
*     Prepare reports related to library and information services, technology and 
       media services,resources and activities

2. Provide effective access to library collections and resources

    Main Activities

*     Develop and maintain collections management policies and procedures
*     Perform original cataloguing and classification of print, audio-visual and  
       electronic resources
*     Develop and maintain special indexing systems and files for special collections


3. Maintain the organization of library materials

   Main Activities

*      Ensure an accurate inventory of resources
*      Ensure efficient retrieval by users
*      Search external database programs for the availability of cataloguing copy
*      Maintain inventories, compile statistics and generate reports as required
*      Develop and maintain cataloguing procedures
*      Distribute materials for cataloguing
*      Determine the type of cataloguing required
*      Enter cataloguing data into the library's automated system
*      Process resources for placement on shelf
*      File cards in shelf list
*      Complete cataloguing records where only partial copy is available
*      Index materials for the pamphlet collection

4. Provide library services in response to the information needs of library users

    Main Activities

*     Respond to daily on-site requests for information
*     Train library users to effectively search the Library catalogue, Internet and  
       other electronic resources
*     Provide an interlibrary loan service for both book and audiovisual materials  
       and maintain records Maintain records for the interlibrary loan service
*     Maintain circulation files, records and statistics

5. Perform other related duties



Sumber penulis: http://www.maca.gov.nt.ca/school/tools/JD_docs/Librarian%20JD.pdf

Harith Faruqi , Sidek (2005) Kerjaya Pustakawan:Antara Persepsi Stereotaip dan Realiti Ilham (5). 11.

Sesungguhnya SABAR itu INDAH...^_^

Assalamualaikum...)
 
 
♥ Terkadang sesuatu itu berbaloi untuk ditunggu, tetapi alangkah lebih indahnya jika penantian dan harapan itu disandarkan kepadaNya yang Maha Kekal, kerana dengan itu jika ia tidak kesampaian, maka tiadalah erti kekecewaan, melainkan keredhaan atas ketentuanNya, dan pengertian bahawa Dia tidak akan memberikan kecuali yang terbaik buat hamba-hambaNya.

Time is a great healer, but Allah is the Greatest Healer ♥
Benarlah kata orang penantian itu satu penyeksaan kan..Memang tak dapat dinafikan..Kekadang kita harap sangat sesuatu tu datang dengan kadar yang pantas..Kite selalu merintih bila apa yang dihajati tak kunjung tiba.. Sedarkah kita bahawa Allah MAHA MENDENGAR sagala rintihan hambaNYA..
Sesungguhnya SABAR itu INDAH...^_^ 
Saya seringkali ditanya..umur dah 24tahun...xnak cari sesorang ke untuk diadikan teman hidup..

Sape cakap saya xnak...memang saya nak sgt (merintih dalam hari seorang diri... )
Saya sedar jodoh,pertemuan ajal maut semua Allah yang tentukan..DIA yang MAHA MENGETAHUI..Sapelah saya untuk menolak ketentuanNYA..
 
Mereka cakap umur yang sematang ini dah patut ada bf..Dah bole kawen..
dan saya hanya mampu membisu seribu bahasa..tersenyum dalam tawa hiba..
Saya serahkan segalanya pada takdir..Hanya doa yang mampu mengiringi hajat saya..
Buat sang bakal suami yang belum saya temui..semoga kita dapat bertemu nanti..Saya tunggu awak!!
Bila cinta datang kepadamu,
sambutlah dia dgn sepenuh hatimu..
Bila cinta datang memilihmu,
jagalah dia semampumu..
Saat cinta telah mengikatmu,
... lawanlah dia dengan setiamu..
Dan saat cinta telah yakinkanmu,
cintailah dia seumur hidupmu... ♥
i'm sitting there. just waiting for you. i'm still sitting for waiting. hope by hope.. deep inside my heart..love is patient..its true..

"Mega Giveaway by Yana & Cik Putih"

http://alyaeyanaqaisara.blogspot.com/2011/07/mega-giveaway-by-yana-cik-putih.html



Assalamualaikum DAN Salam satu dunia :)

Nampak x banner kat atas tu..cun x dorang..ekekekee....SILA CLICK KT BANNER TU EKK..ada contest entah ape..saya ikut je...heheheee



      Senarai Sponsor :

  • Scarf Sweethoney
  • Wirda Azurainie.
  • Droplet House
  • Lens Mania
  • Ayu-Raudhah Shawlstore
  • Nora Nabella
  • Applepinkbow
  • Syafeika Edora
  • pixel mania
  • Wan Hazel
  • Momo Chan Collection
  • NHL Colloection
  • Kei Seinchi
  • Sya Razali
  • Aimi Craft
  • Habibi Hamid
  • Shawl Az
  • Imann Abdul
  • Aan Boutique
  • KZ Nabihah Boutique
  • Ciktiqz Adamaya
  • Tri Fa
  • Kittyshawls

    so saya telah sebulat suara mengeTAg
  • cikjaja
  • ciknona
  • cikred

    Ok..thanks and credit to ciknona 




Entry KHas untuk cikjaja a.k.a cikCT

Kehadapan sahabatku cikjaja a.k.a cik CT @http://sitinoorhaniza.blogspot.com/

Surat untuk memberi semangat untukmu hupdate velog!!!

Seperti ayat diatas

Sesungguhnya kehadiran surat ini adalah untuk memberi kamu semangat yang kuat utk terus berjuang mempertahankan velog kamu yang sungguh santek itu...ekekekek
Saya amat berbangga dengan kamu kerana apa?kerana follower kamu sangat banyak berbanding dengan saya yang hanya 29 org je.Saya ada idea!!Apa kata kamu ajak follower2 kamu follow saya plak..amacam??cun x idea nie..ekekkekee...Sedih hati ni follower xramai,tapi tak pe..Bole x kamu kasi tips2 bernas untuk saya dapatkan follower yg ramai mcm kamu..

Sebenarnya semangat untuk hupdate velog adalah datang dari hati yang kental dan suci.Aik betoi ke ni..Buat2 betul la..Erm...Cik kuepelita harap cikjaja kuatkan smangat untuk terus berjuang hingga ke titisan penulisan yang terakhir..wokeh!!

cikjaja kusayang,

Pesanan cik kue semoga perbanyakkan tgk2 cite korea agar dapat semangat utk hupdate velog..Sambil2 hupdate dengar lagu2 k-pop ek..besh2 lagu dia terutama lagu 2pm i'ill back dan segala bagai..Jangan lupa pesanan cik kue ek..

Thanks and Regards,

KuePelita da boom!!!

 


Syukur Alhamdulillah masih diberi ruang dan waktu untuk bernafas dibumi Allah yang sementara ini.Sedarkah kita setiap perbuatan kita akan diperhatikan oleh yang MAHA MELIHAT..Benarlah kata org dunia ini menghayalkan,so sebagai manusia kita kena kuat untuk menghadapi semua itu.

Seperti biasa saya keluar rumah untuk ke tempat kerja jam 7.30 AM..Waktu macam ini memang ramailah org berpusu-pusu ke tempat kerja.So dari rumah ke LRT takda la jauh sgt 5minit jalan kaki pun dah sampai.Memang senang tinggal area sini.Cukup lengkap dengan pengangkutan awam.
Setiap hari,melalui kawasan itu 6/10 indah cempaka ada satu perkara yang saya sering perhatikan,Seorang pakcik dengan dibantu anak kecil membuka gerai menjual nasi lemak dan kueh muih..

Anak kecil itu kalau melalui pemerhatian saya dan melalui susuk tubuhnya mungkin baru berusia 5 tahun.Diusianya yang sekecil itu sudah mampu menolong si Ayah mencari rezeki.Saya sungguh kagum dengan sikapnya itu.Kadang-kadang terdetik dihati sejuk perut ibu mengandungan dia.Alhamdulillah moga-moga saya juga akan dikurnia anak baik seperti itu.InshaALLAh.

Ada ketikanya saya lihat si kecil itu terkedek-kedek mengangkat barang-barang utk diletakkan digerainya.Dia memang sangat rajin kan..Bertuah si ibu dan ayah memiliki anak seperti si kecil itu.
So,apa yang dapat saya rumuskan hidup itu pelbagai ragam.Apa yang kita lihat patutlah dijadikan pedoman.

Sekian
cik kuepelita 

Gambar hiasan semata-mata
 

Permata

Terdampar jauh dihempas badai penghadang
Hati merintih terkunci mulut membisu
Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya
Liku ranjau kutempuh dalam mencari jawapan

Di sudut kecil hatiku sering berkata
Apa yg terjadi ada hikmah sebaliknya
Kuberanikan diri menongkah arus yang deras
Demi hari esok ku relakan


   Walau tiada tangan menghulur
   Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula
   Tuhan, hanya engkau mengerti
   Perjalanan hidup seorang insan

Kini ku jauh memetik bintang di langit
Berakhir musim dingin kini mekar bunga indah
Tinggallah memori terpahat di dalam dada
Terjawab sudah segalanya

Ulang chorus

   Aku hanya ingin merasa
   Kemanisan hidup di dunia yang kudambakan
   Tuhan hanya engkau mengerti
   Perjalanan hidup seorang insan

Walau tiada tangan menghulur
Kan ku tetap berdiri teguh
Ku bangkit semula
Hanya titipkanlah doa
Agar permataku terus bersinar-

nyanyian Salma Mentor 5
Ulasan kuepelita:
Bagi saya lagu ini mempunyai makna yang cukup tersirat.Ia membayangkan kehidupan seorang insan yang penuh onak dan duri..

Cuba perhatikan lirik ini:

"Terdampar jauh dihempas badai penghadang
 Hati merintih terkunci mulut membisu
 Perjalanan yang jauh bagai tiada sudahnya
 Liku ranjau kutempuh dalam mencari jawapan"

Walaupun tiada orang yang sudi membantu,tetapi dia kuatkan diri meneruskan hidupnya,seringkali gagal dalam kehidupan tetapi dia tetap terus berusaha untuk bangkit semula meneruskan hidup walau apa pun terjadi.Lagu ini benar-benar membantu kita utk mendapatkan keyakinan.Cuba kita contohi insan seperti dalam lagu ini,dia tidak pernah kenal erti berputus asa..Sesungguhnya hanya Allah yang mengetahui segalanya...

" Walau tiada tangan menghulur
   Kan ku tetap berdiri teguh ku bangkit semula
   Tuhan, hanya engkau mengerti
   Perjalanan hidup seorang insan"

Dan di akhir cerita,dia berjaya berdiri dengan kejayaannya sendiri.Setiap usaha pasti akan dibalas dengan kejayaan.Segala pasti akan terjawab k..

"Kini ku jauh memetik bintang di langit
Berakhir musim dingin kini mekar bunga indah
Tinggallah memori terpahat di dalam dada
Terjawab sudah segalanya"


video


http://www.youtube.com/watch?v=HKB9nLrCCbw 

Curang???

Hai..


aPA Kaba???

SiHat ke??

Alhamdulillah,syukur Lau semuA sihat-siHat..

Saya poN siHat..Alhamdulillah...

Saya nak berkongsi satu cerita..mb cerita ni agak membosankan tp ia hanya sekadar pedoman untuk kita saling ingat mengingati...

Pernahkan anda semua curang??

Maksud saya curang dengan pasangan anda?

Tak PERNAH ek..bagusla

Tp bagi yang pernah sila lah buang tabiat buruk itu yer..tak elok...

Dewasa ini,sering kita dengar masalah-masalah penceraian membabitkan pasangan yang curang..So apa puncanya ia terjadi..
Saya pernah terbaca satu article yang mengatakan masalah ini berpunca dari 2 sebab..Masalah akhlak dan agama..itu sebabnya kita disarankan sebelum berkahwin hendak kite meneliti pasangan kita melalui agama dan akhlaknya..Selidik kedua-duanya sekali.

Saya bagi 1 contoh yang mudah,seorang lelaki bernama A.Beliau adalah sorang yang baik akhlaknya,sering menolong orang yang susah dan tidak mengambil kesempatan keatas pasangannya tetapi dari segi agama beliau jarang menunaikan solat..So adakan kite memerlukan lelaki sedemikian utk dijadikan calon suami?

Contoh ke2,lelaki bernama B..Sorang yang amat menitikberatkan hal2 agama.Solat setiap masuk waktu.Sering ke surau berjemaah tapi apabila bercinta bukan setakat sorang bahkan hampir 5 makwe sekaligus..Cube kite nilai akhlaknya.Walaupun dia solat 5 waktu tetapi dia beliau seringkali gagal dan malas melaksanakan tangjwab terhadap hal2 yang lain seperti malas bekerja dan kadang2 nak mtak tolong pun susah..

So,apabila kita perhatikan kedua2 jenis lelaki masing xsaling memiliki kedua2 yang kita nak iaitu agama dan akhlak..

Kata orang kita janganlah terlalu cerewet memilih pasangan tapi sebenarnya kite perlu memilih iaitu akhlak dan agama.

kedua-duanya amatlah penting bagi seseorang utk mengelakan sebarang masalah di kemudian hari..

Antara agama dan akhlak ia adalah sesuatu yang saling melengkapi...
Masalah-masalah seperti curang,penceraian dan sebagainya adalah disebabkan akhlak..


Saya huraikan sedikit maksud AKHLAK:

Mengikut Kamus Dewan terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, mentakrifkan akhlak sebagai budi pekerti, kelakuan, watak, pengetahuan berkaitan kelakuan dan tingkah laku manusia dan sebagainya sama ada baik atau jahat.Manakala perkataan akhlak menurut Bahasa ialah: Perkataan akhlak berasal daripada perkataan (al-akhlaaku) iaitu kata jama’ daripada perkataan (al- khuluqu) bererti tabiat,kelakuan, perangai, tingkahlaku, matuah, adat kebiasaan, malah ia juga bereti agama itu sendiri.. 
Perkataan (al-khulq) ini di dalam Al- Quran hanya terdapat pada dua tempat sahaja, antaranya ialah:
Dan bahawa sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai akhlak yang
amat mulia. (Al-Qalam:4) 
Manakala pengertian akhlak dari segi istilah pula ialah sifat yang tertanam di dalam diri yang dapat mengeluarkan sesuatu perbuatan dengan senang dan mudah tanpa pemikiran, penelitian dan paksaan. Ibn Miskawaih, ahli falsafah Islam yang terkenal mentakrifkan akhlak itu sebagaikeadaan jiwa yang mendorong ke arah melahirkan perbuatan tanpa pemikiran dan penelitian.

Imam Ghazali RadiAllahuanhu mengatakan: akhlak ialah suatu keadaan yang tertanam di dalam jiwa yang menampilkan perbuatan-perbuatan dengan senang tanpa memerlukan pemikiran dan penelitian. Apabila perbuatan yang terkeluar itu baik dan terpuji menurut syarak dan akal, perbuatan itu dinamakan akhlak yang mulia. Sebaliknya apabila terkeluar perbuatan yang buruk, ia dinamakan akhlak yang buruk. 


Itulah serba sedikit maksudnya.

So sebelum kita lakukan apa-apa kita kena berfikir dulu semasak-masaknya..

Ingatla satu perkara,jika kita menyakiti hati orang lain mungkin suatu hari nanti ,hati kita juga akan disakiti,ingatla bahawa Allah MAHA ADIL...

Sama juga perkara bila kita berlaku curang dengan pasangan kita,tak mustahil suatu hari nanti pasangan baru kita juga akan turut sama menyakiti hati kita..Atau mungkin perkara yang sama kan terjadi pada ahli keluarga kita.Siapa tahu kan pembalasan dari Allah.

Saya sendiri pun banyak belajar dari pengalaman..Apa yang buruk kita jadikan iktibar..Jangan sesekali mengulangi perbuatan yang sama kelak nanti kita akan menyesal...

Kadang-kadang kita melihat seseorang itu cukup agamanya.Cukup Solat 5 Waktu tetapi kenapa dia masih lagi curang kepada pasangannya sedangkan ILMU agama yang dimiliki sudah cukup untuk menampilkan perwatakannya yang BAIK..Jawapannya Adalah AKHLAK..Ramai yang tak sedar tentang betapa pentingnya ilmu akhlak ini..So,saya mengingati diri saya sendiri dan anda juga sama-sama lah kita menjaga akhlak kita supaya tidak terus terpesong...


Wallahualam

Pesona Rindu


Hi ols,

hr nie i nk upate novel yg dah lame i baca..tp still baca berulang kali...ok gak stori dia



Sape x kenal Sharifah Abu Salem kan...Novelis yg sgt terkenal dgn karya2 nya..Sekarang beliau aktif dalam meghasilkan skrip2 drama...
Novel mcm cinta 3 segi la...Adegan rampas merampas..si suami beristeri 2..isteri2 dia plak kwn baik...

Sinopsis Novel

RINDU bertandang ketika masin-masing didakap kesepian.Fazlan ditinggalkan Darina, isteri yang obsesi terhadap cinta, cita dan impian. Najmah pula memutuskan pertunangan kerana tidak menyintai jejaka pilihan keluarga. Keputusan Najmah mengundang sengketa.
Dia terpinggir dan kepulangannya tidak diharapkan.

Fazlan hadir memberi kedamaian. Persahabatan bertukar menjadi kekasih. Najmah menyangka yang dia hanya menghormati Fazlan sebagai majikan. Namun cinta di hatinya kian berputik biarpun dia tahu Fazlan adalah suami sahabat baiknya sendiri.

Selepas lima tahun di luar neara, Darina kembali semula. Ternyata cintanya pada Fazlan
masih ada. Bagaimana harus Fazlan menerima Darina semula? sedangkan dalam masa yang sama cintanya terbahagi dua untuk Najmah juga. Lalu Fazlan merahsiakan perkahwinan itu.

Najmah diburu rasa bersalah. Dia telah mengkhianati kepercayaan yang diberikan oleh Darina untuk menjaga Fazlan. Bai Najmah, cintanya hadir hanya sementara. Tidak lebih dari sebuah pesona.

Fazlan dalam dilema, siapakah yang lebih dicintainya? Najmah ataupun Darina? Namun bagi
Fazlan, dia tidak rela kehilangan kedua-duanya sekali.

karya ni i bg **** ok x..


Review...
Jalan cerita memang OK..xmembosankan sgt..kadang rasa kesian kat Najmah tp kadang2 rasa dia xpatut rampas suami org kan.Tapi hakikatnya cinta tu memang buta kan..

Darina pun xpatut gak tinggal suami lame2 semata-mata nk mengejar cita2 dia tu.. Suami diabaikan..Tp betul ke ada wanita yang sudi maafkan jika suami dia dirampas kwn baik dia sendiri???Lau ada bagus la...tak semuanya sempurna kan.

So,cuba la baca sendiri..Semoga apa yang buruk kita jadikan iktibar kan.

Membaca Budaya Bangsa!!!


TAK PUAS HATI!!!

Gue suh la mak gue kt kg bukak bank islam..Bukan ape senang kan nk msuk kan duit..cecey..hheheeh


Opis gue dkat je ngn bank Islam,so gue pun pakai bank Islam jadi ia amatlah memudahkan urusan gue ngn mak gue..


So kebetulan hr nie akak gue ade kt kg,so dia tolong temankan mak gue g bukak akaun tu.So nak dijadikan cite akaun tu kena bukak deposit min 120 hinget.Apasal mahal lak kan..


Dlu gue bukak 20 henget je kenape sekarang smpai beratus!!!


so disini ade rasa xpuas hati..


kaunter sane ckap mengikut akak guela :kat sini mmg macam tu sekarang dah xde yang 20 henget tu!!!


hai,dah xde nape akak gue ynag kt KL nie leh je bukak yang 20 hinget..Sekali lagi gue xpuah hati....


So,untuk menghilangkan rasa ingin tahu gue ape lagi terus la col 03 26 900 900 (Bank Islam Call Center)


ikuti perbualan gue:


CSR:Terime kaseh krn menghubungi bank islam,ade apa yang boleh sy bantu puan!!


GUE:same2...memg ade pun kalau xade sy dh xcol tau...(dalam hati je..hahahaa) aaaa...sy nak tye pasai nak bukak akuan ni,betoi ke sekarang deposit dah kena smpai Rm120,dah xde ek yang 20 hinget tu.Sya konpius nie bukan ape mak sy kt kampung nak bukak akaun tu so sy heran la sbb baru2 nie akak saya bole je bukak 20 hinget tup tup dah x bole sekalang,ape citer cik!!!macam bedil aku tanya..hahahaha


CSR:Puan,sebenarnya kita ade beberapa jenis akaun so setiap pembukaan akaun tu depend on branches.


GUE:ehh,satu lagi,nak bukak akaun kena bagi bil air and letrik gak ke..heran la,dia ckap nak tgk.lau dah bagi IC btoi la alamatnya,macam-macam la sekarang nie..(amboi aku garangnye...hahahaahah)


CSR:Ha!!bil air n letrik.Saya tak penah dgr pun.(Suara dia mcm takut2 je nak jwb) Puan sekejap ya..


GUE:OK!(xtau la tu,nie mesti nak tanya bos..haahaha)


CSR:Puan,sebenarnya sekarang memang ada macam tu.Sebab kite nak pastikan alamat si pengguna sama dengan alamat yang diberikan.yang pasai akaun rm100 tu mb branches kampung puan dah tetapkan macam tu.


GUE:Tp dorang xleh la buat cmtu,cube fikir org yang x berkemampuan,macam mane..adus macam2 la sekarang,semua mcm nak cekik darah je!!ape nak jadi negara kita nie..Satu lagi macam xde standarized je bank2 nie..xpe la cik terima kaseh yer!!


CSR:Same2,puan.Ade apa2 lagi yg bole sy bantu


Gue:Ermmmm..xde.bai bai




Tamatla sudah perbualan gue,masa entry nie ditulis mak gue pun dah bukak akaun die kat BANk ISLAM,So terpaksa berptah balik ke rumah utk ambil Bil air n Letrik untuk pengesahan pihak bank,macam menyusahkan je kan,cuba bayangkan lau org yg duk jauh berkilo2 meter.Mesti nek hanginkan dissebabkan hal nie,So tlgla letak notis ke ape ke senang org rmai nak tahu.

TERIMA KASIH!!!BAI BAI....












RanTing CINTA si Plato

Salam u ols,

Gue dh hmpir separuh baca novel nie..


Pada permulaan rasa mcm agak memborimkan tp akhir nie agak besh gak la..


Ape yang gue perhatikan setiap novel NB slalunya tidaklah mengecewakan.Setiap pengolahan cerite agak baik jgak la.

Macam biasa la karya NB akan mengangkat isu rumah tangga yang tiada penghujungnya..So bagi gue citer nia boleh tahan la..gue bg 3.4 * ok x..heheheehehe

Ade 1 ayat die yang gue paling suke 

“Tuhan beri beluncas untuk kita dapat rama-rama yang cantik…”

so,bersabarla ek ape yang dh terjadi...

Sinopsis:

Sukar menerima hakikat si suami pergi tak kembali. Hati Sofea galau dan ganar. Separuh nyawanya terasa melayang. Bagi dia, Alfian, si suami terlalu muda untuk mati.Namun cerita yang terbongkar selepas kematian Alfian, membuat hatinya luka parah. 

Dalam melayan duka lara, Muaz muncul seperti kilatan cahaya. Lelaki yang bertahun dahulu pernah menaruh hati padanya. Lelaki yang sering berdoa, akan berjumpa semula ranting cinta yang tertinggal di belakang. 

Tidak mudah hati Sofea akan berubah, tidak mudah cinta akan beralih arah. Tetapi Sofea sedar cerita kelam yang ditinggalkan Alfian harus dipadam.

Dia harus bangkit, berdiri semula dan melupuskan segala ingatan pada yang menyakitkan..

macam tu la lebih kurang sinopsis die...

Sofea yang dlunye sorang yang redha dan pasrah tibe2 menjadi nanar selepas kematian suaminya...

Muaz hadir kembali untk menwarnai hatinya...Itulah namenya jodoh walau seribu tahun  kite berpisah dan walaupun 1000 batu jarak yang memisahkan jika diizainkan Allah ia pasti kembali bersama.OK

Chau dlu

jiwa berjaya jiwa membaca!!!



cinTa Kontrak

hai beb..

gue bru je pas hbs baca citer nie




Sebenarnya gue penah baca nvel nie kt penulisan2u tp separuh jalan je.sbb xlarat nk hadap PC 24jam..So gue ambil kputsan nk beli..so harga die RM20 tp gue dpt discount 20%.so murah la cket kan.


Penulisan novel nie muda sgt br 18 thun.Tp dah bole menulis n keluarkan novel sendiri..ANDA hebaT.Tabek spring gue sama lu beb!!!

Tp gue konpius gak tang mane yg cinta kontraknye..Macam xsesuai je tajuk die ngn isi dalam  novel nie.konpius3..

Gue bg 2* je la kt novel nie ek,nk bg banyak2 pon xbole..

Sinopsis:

Nur Alia Airysha, seorang gadis yang datang dari kampung ke Kuala Lumpur dengan niat untuk mengumpul duit demi keluarga dan membiayai kos pembelajarannya. Dengan bantuan sahabat Alongnya, Kak Yati, Airysha bekerja di sebuah butik terkemuka yang dimiliki oleh Datin Aleeya.

Muhammad Danial Franz, seorang pemuda kacukan Perancis yang berkelulusan dari luar negara kembali ke Malaysia dan bekerja di bawah daddynya, Dato' Eddy disebuah syarikat
besar.

gue pun xfham kenape dorang tibe2 kawen pastu buat kontrak..mb gue x hayati btoi2 kot...
tp dr awal sampai akhir citernye dorang asyik gaduh jer..tensen betoi baca citer yg banyak sgt gaduh nie..uhukkk...

tp yang beshnya gaduh2 pun dapat gak anak smpai 5 org..HAHHAHAAAA

Name jer gduh or xcinta org smpai sekarang nie,tp bab2 buat anak still ON...hahaahahaha

ok chau dulu..sape2 nak beli g PERTAMA KOmpleks KL,situ ade discount setiap masa...heheehee..


membaca tambatan ILMU..


@kuepelita's blog. Powered by Blogger.