Friday, June 28

Tips untuk bakal Pustakawan

Assalamualaikum…

Saya percaya setiap orang mempunyai pelbagai pengalaman semasa ditemuduga so saya sendiri ingin berkongsi pengalaman saya ditemuduga sebagai seorang pustakawan.Sebenarnya tahun ini saya bertuah kerana mendapat tiga panggilan temuduga di beberapa buah organisasi swasta dan kerajaan.

Sebenarnya tulisan pengalaman ini bukan untuk membangga diri tapi ia lebih kepada perkongsian maklumat dan saya sedar segala yang ada ini semua hanyalah pinjaman daripada Allah kepada saya.

FTMS kolej,Kuala Lumpur adalah kolej pertama untuk saya mencuba nasib.Kekosongan jawatan ini sebenarnya disebabkan oleh pustakawan asalnya iaitu Fifi yang juga kawan saya telah berjaya menempatkan diri antara pustakawan  UiTM. Soalan yang ditanya kebanyakan tentang perolehan dan pembelian bahan@acqusition.

Sejujurnya pengalaman tentang pembelian bahan memang tidak pernah saya lalui kerana saya bukan dalam bidang ini.Pembelian bahan selalunya di lakukan sendiri oleh pustakawan melalui pelbagai cara.Ada yang direct order melalui pembekal-pembekal buku dan ada juga yang melakukan pembelian sendiri di kedai-kedai buku terpilih,tak lupa juga yang membeli semasa berlangsungnya pesta buku seperti yang selalunya diadakan di PWTC pada setiaap tahun. Saya sendiri memang tak pernah lepaskan peluang berkunjung ke sana setiap tahun.

Berbalik pada cerita tadi,saya gagal dalam temuduga itu.Sebabnya tak cukup ilmu didada.So,nasihat saya bekalkan ilmu sebanyak mungkin dalam diri anda agar senang di kemudian hari.OK

Takpe kita cuba lagi k.Jangan risau rezeki Allah banyak dan Dia yang tentukan.
Selang beberapa lama lepas tu,saya di panggil lagi untuk ditemuduga.Alhamdulillah.
Kali ini lagi dapat pulak dekat kampung halaman UMK.Tempat yang sudah lama diimpikan.Tetapi macam tak dijangka saya,awa,lolin,bye and tengku na dapat interview sama- sama.Kawan baik dapat di temuduga bersama sama tentulah seronok kan.
Soalan yang di tanya tentunya banyak berkisar tentang library .Contohnya tanggungjawab kita sebagai pustakawan dan pengalaman kita sewaktu bekerja dulu.Saya memanglah sangat mengharap dapat sebab kampung halaman kita tapi apakan daya ia masih tidak berpihak pada saya.Panel penemuduga seramai 4 orang kalau tak silap yang di ketuai oleh ketua perpustakaan UMK.Anda patut tahu apa peranan kita sebagai pustakawan dan seeloknya kita patut tahu fungsi setiap bahagian di dalam perpustakaan.Ia sangat penting sebenarnya.

Perjuangan masih diteruskan lagi, kali ini saya berpeluang ditemuduga di Selatan tanah air kita iaitu Johor. Sebenarnya saya agak kelam kabut masa tu sebab masih terikat dengan projek di Brunei.Saya berkejar ke JB dan selang beberapa hari terus ke Brunei.Satu pengalaman yang sangat berharga buat saya.

pengalaman di interview oleh 5 orang panel sangat mendebarkan.Biasanya organisasi yang besar akan ada lebih dari seorang panel.

UTM Library dengar nama pun dah buat saya gementar.Soalan pertama mestilah tentang perkenalan diri.Masing-masing memperkenalkan diri dan kami lima orang juga dipanggil masuk serentak.

Antara soalan-soalannya:
1.     Kenapa pilih UTM Library?
Seterusnya salah seorang panel memegang sebuah buku karya vice chancellor UTM, Dato Seri Zaini Ujang.Buku itu bertajuk JIWA AKADEMIA.
2.     Apakahkah yang anda faham tentang jiwa Akademia-ggggrrullppp...mengelupur saya sebab tak pernah pun baca buku ini.Habislah kali dan saya hanya mampu menjawab apa yang terlintas di fikiran dan selebihnya hanya mampu berserah.

Begitulah pengalamanan saya semasa di temuduga..
Sebenarnya soalan-soalan untuk ditemuduga adalah bergantung pada panel itu sendiri dan saya yakin setiap panel ada soalan soalan mereka yang tersendiri.

Teruskanlah bersedia bila dipanggil untuk ditemuduga.Saya sendiri pun sering gagal bila di temuduga tapi kita jangan terus berputus asa.

Library swasta dan kerajaan banyak bezanya bila di temuduga.Seingat saya pernah diminta untuk membuat esei masa datang temuduga di salah sebuah private library.Apa yang diminta kita sedaya upaya tunaikan. 

Kita hanya mampu berusaha dan selebihnya hanya Allah yang Maha Menentukan.
Buat sahahat-sahabat sekalian jangan putus asa dan jangan mengeluh.Rezeki Allah sentiasa ada tapi bagaimana,siapa dan bila hanya DIA yang Maha Mengetahui.

Jika kelapangan boleh baca blog baru saya: 

 https://norhafisahzakaria.wordpress.com/





4 comments:

Emy Tak Kecik said...

sangat tak sangka awk menulis dengan baik sekali....terus rasa dapat menyelami dalam diri awk ekekekke

ishh nk gak rasa merantau..tapi entah bila :)

kuepelita said...

thanks akak..dpt menyelami sy ek..haahahahaa..sy rsa sy xkuat fizikal & mental duk sorang2 kt sini..sedey :(

Miss Red said...

Good luck dear..: Thank you four your sharing..:)

Roza said...

saya berminat mengenai sistem LMS tu.. Macam mana nak katalog buku?