Solat Istikharah


Assalamulaikum dan selamat pagi...

Kadang2 kite keliru kan nk buat kptusan n xtau nak pilih mane satu..tibe2 je sy terkenangkan 2thun lepas..berkat solat istikharah, segalanya berubah...Alhamdulillah...Allah bukak mata saya..tunjukkan segala-galanya yg sy xnampak selama nie..sy ingat lagi waktu tu,tiba2 hari sy terdetik utk buat istikharah selama 7 hari berturut2..tibe2 badan rasa mengeletar semacam je..Sebenarnya bile kite nak dpt ssuatu petunjuk mcm tu kedaan nya..kite akan rasa bdebar2 n segala mcm la..

wlpon sedey yg teramat tp terpaksa kite trime kan..Anggapla saje kami tiada jodoh..sy pegang kata2 nie smpai bile2.."mencintai xsemestinye memiliki"..hurm..4thun membazir bgitu jew..

nak tau ke cmner petunjuk yg sy dpt tu...xpela sy gtau cket2...sy jmpe msg die ngn pmpuan len kt email die..tibe2 tergerak hati nk bukak email die yg xpenah sy bukak slama nie..

Waktu yang terbaik ialah pada 2/3 malam (iaitu sekitar pukul 2 pagi). Bagaimana pun boleh dilakukan pada bila-bila masa dalam waktu yang di haruskan sembahyang contohnya selepas maghrib.

Niat


Niatnya “Sahaja aku sembahyang sunat istikharah dua rakaat kerana Allah ta’ala”


Dalam rakaat pertama selepas Surah Al-Fatihah baca Surah Al-Kafirun atau apa-apa sahaja surah lain yang terbaik kita boleh baca.

Dalam rakaat kedua selepas Surah Al-Fatihah baca Surah Al-Ikhlas atau apa-apa sahaja surah lain yang terbaik kita boleh baca.

Selepas memberi salam baca doa berikut (mulakan dengan basmalah dan selawat dahulu)

   
Add caption    
Terjemahan Doa':

Ya Allah! Aku mohon pemilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (…sebutkan hajat..) adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta natijah pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya.

Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini (…sebutkan hajat..) membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan natijah urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya.
(Dari hadis riwayat Imam Bukhari)
 
 
Ape jua yg telah ditentukan utk kite nanti kite trime lah seadanya..Anggapla itu Takdir dr Allah..Jangan takut utk menghadapinya..Walaupun kamu bercinta 7 8 taun sekalipun andai die bkn utk kamu redha lah..Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui ape yang terbaik utk kite...Jangan sesekali melawan takdir.. 
 
NOTA KUKU:Bila di sebut sahaja Solat Istikharah kebanyakan di kalangan kita hanya terkenangkan ketika hendak memilih jodoh TP ingat skopnya amat luas..bole diamalkan utk ape jua keadaan yang bersesuaian..
 
bangsa membaca bangsa berjaya!!!yeahh

@kuepelita's blog. Powered by Blogger.