Monday, July 25

Curang???

Hai..


aPA Kaba???

SiHat ke??

Alhamdulillah,syukur Lau semuA sihat-siHat..

Saya poN siHat..Alhamdulillah...

Saya nak berkongsi satu cerita..mb cerita ni agak membosankan tp ia hanya sekadar pedoman untuk kita saling ingat mengingati...

Pernahkan anda semua curang??

Maksud saya curang dengan pasangan anda?

Tak PERNAH ek..bagusla

Tp bagi yang pernah sila lah buang tabiat buruk itu yer..tak elok...

Dewasa ini,sering kita dengar masalah-masalah penceraian membabitkan pasangan yang curang..So apa puncanya ia terjadi..
Saya pernah terbaca satu article yang mengatakan masalah ini berpunca dari 2 sebab..Masalah akhlak dan agama..itu sebabnya kita disarankan sebelum berkahwin hendak kite meneliti pasangan kita melalui agama dan akhlaknya..Selidik kedua-duanya sekali.

Saya bagi 1 contoh yang mudah,seorang lelaki bernama A.Beliau adalah sorang yang baik akhlaknya,sering menolong orang yang susah dan tidak mengambil kesempatan keatas pasangannya tetapi dari segi agama beliau jarang menunaikan solat..So adakan kite memerlukan lelaki sedemikian utk dijadikan calon suami?

Contoh ke2,lelaki bernama B..Sorang yang amat menitikberatkan hal2 agama.Solat setiap masuk waktu.Sering ke surau berjemaah tapi apabila bercinta bukan setakat sorang bahkan hampir 5 makwe sekaligus..Cube kite nilai akhlaknya.Walaupun dia solat 5 waktu tetapi dia beliau seringkali gagal dan malas melaksanakan tangjwab terhadap hal2 yang lain seperti malas bekerja dan kadang2 nak mtak tolong pun susah..

So,apabila kita perhatikan kedua2 jenis lelaki masing xsaling memiliki kedua2 yang kita nak iaitu agama dan akhlak..

Kata orang kita janganlah terlalu cerewet memilih pasangan tapi sebenarnya kite perlu memilih iaitu akhlak dan agama.

kedua-duanya amatlah penting bagi seseorang utk mengelakan sebarang masalah di kemudian hari..

Antara agama dan akhlak ia adalah sesuatu yang saling melengkapi...
Masalah-masalah seperti curang,penceraian dan sebagainya adalah disebabkan akhlak..


Saya huraikan sedikit maksud AKHLAK:

Mengikut Kamus Dewan terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka, mentakrifkan akhlak sebagai budi pekerti, kelakuan, watak, pengetahuan berkaitan kelakuan dan tingkah laku manusia dan sebagainya sama ada baik atau jahat.Manakala perkataan akhlak menurut Bahasa ialah: Perkataan akhlak berasal daripada perkataan (al-akhlaaku) iaitu kata jama’ daripada perkataan (al- khuluqu) bererti tabiat,kelakuan, perangai, tingkahlaku, matuah, adat kebiasaan, malah ia juga bereti agama itu sendiri.. 
Perkataan (al-khulq) ini di dalam Al- Quran hanya terdapat pada dua tempat sahaja, antaranya ialah:
Dan bahawa sesungguhnya engkau (Muhammad) mempunyai akhlak yang
amat mulia. (Al-Qalam:4) 
Manakala pengertian akhlak dari segi istilah pula ialah sifat yang tertanam di dalam diri yang dapat mengeluarkan sesuatu perbuatan dengan senang dan mudah tanpa pemikiran, penelitian dan paksaan. Ibn Miskawaih, ahli falsafah Islam yang terkenal mentakrifkan akhlak itu sebagaikeadaan jiwa yang mendorong ke arah melahirkan perbuatan tanpa pemikiran dan penelitian.

Imam Ghazali RadiAllahuanhu mengatakan: akhlak ialah suatu keadaan yang tertanam di dalam jiwa yang menampilkan perbuatan-perbuatan dengan senang tanpa memerlukan pemikiran dan penelitian. Apabila perbuatan yang terkeluar itu baik dan terpuji menurut syarak dan akal, perbuatan itu dinamakan akhlak yang mulia. Sebaliknya apabila terkeluar perbuatan yang buruk, ia dinamakan akhlak yang buruk. 


Itulah serba sedikit maksudnya.

So sebelum kita lakukan apa-apa kita kena berfikir dulu semasak-masaknya..

Ingatla satu perkara,jika kita menyakiti hati orang lain mungkin suatu hari nanti ,hati kita juga akan disakiti,ingatla bahawa Allah MAHA ADIL...

Sama juga perkara bila kita berlaku curang dengan pasangan kita,tak mustahil suatu hari nanti pasangan baru kita juga akan turut sama menyakiti hati kita..Atau mungkin perkara yang sama kan terjadi pada ahli keluarga kita.Siapa tahu kan pembalasan dari Allah.

Saya sendiri pun banyak belajar dari pengalaman..Apa yang buruk kita jadikan iktibar..Jangan sesekali mengulangi perbuatan yang sama kelak nanti kita akan menyesal...

Kadang-kadang kita melihat seseorang itu cukup agamanya.Cukup Solat 5 Waktu tetapi kenapa dia masih lagi curang kepada pasangannya sedangkan ILMU agama yang dimiliki sudah cukup untuk menampilkan perwatakannya yang BAIK..Jawapannya Adalah AKHLAK..Ramai yang tak sedar tentang betapa pentingnya ilmu akhlak ini..So,saya mengingati diri saya sendiri dan anda juga sama-sama lah kita menjaga akhlak kita supaya tidak terus terpesong...


Wallahualam

No comments: