Sunday, August 14

Keburukan Facebook Yang Perlu Kita Tahu


Assalamualaikum..



Alhamdulillah..hari ini dah genap 14 hari kita berpuasa..syukur sangat kita masih diberi peluang untuk merasai nikmat bulan yang penuh Rahmat ini..

Saya pun sebenarnya dah tak sabar tau nak balik kampung,nak jumpa ayahanda bonda dan sanak sedara..wahh gitu..

Tinggal beberapa minggu ni nak balik kampung,InshaAllah jika tiada aral melintang mungkin 26 Ogos bersamaan 26 Ramadhan(Jumaat) saya akan pulang ke kampung..nak merasa nikmat berbuka bersama family tersayang..wahhh hepinya kan!!

Tapi 18 Ogos nie pun hepi gak bcoz,my company anjurkan Majlis berbuka Puasa..So dapatlah berbuka bersama2 kan..Majlis tu akan diadakan di Tupai-Tupai Restaurant kat Jalan Istana kalau tak silap lah alamatnya.Orang cakap steambot kat Tupai-tupai sedap,saya pun tak tau lah sebab tak biasa lagi ke sana.

Minggu depan juga seminggu saya outstation kat luar,kena buat mentoring kat Perpustakaan Kuala Lumpur..Ala yang kat Dataran Merdeka tu..Tau kan..kan??

So bz la sikit kan,tak dapat nak update blog ini..

So,sempena bulan puasa ini kita disarankan memperbanyakan amalan-amalan sunat..Betoi tak..
Tapi saya sering terbaca didada-dada akhbar yang menceritakan banyaknya berlaku masalah-masalah rumahtangga dan sebagainya..

Apa puncanya semua ini terjadi kan..Jika dibahaskan pun masalah ini takkan habis..Tol tak???
Tapi banyak-banyak yang saya bacalah,ini macam statistik la kan..Rata-rata yang cakap semua ini terjadi sebab adanya laman sosial..Contonya Facebook..

Apakah itu facebook??

A website that allows members of the public who register on the site to create a profile of personal information and to share messages, photos, links, videos and other content with their friends and networks of people who have also joined the site.


Itu adalah antara meaning facebook...ada banyak lagi meaning dia tapi saya suka yang ini..he3

So,apa masalahnya dengan facebook ini..adakah dia banyak menyusahkan kita...Susah sebenarnya nak jawab soalan tu..Tapi saya sendiri pun ada facebook dan saya rasa ia tak menyusahkan saya pun..Dah macam addict pun ada juga dengan facebook ni..sehari tak jumpa rindu wooo..

Dengan wujudnya facebook ini,saya dapat berinteraksi dengan kawan-kawan,sedare mara yang jauh-jauh..dan ia menolong kita merapakan hubungan silaturahim..yer dopp..

Tapi ada jugak orang yang MENYALAHGUNAKAN facebook ini!!!

So,berdasarkan pencarian saya di laman sesawang disini saya senaraikan keburukan facebook dan geng-geng social dia..

1) Leka Bermain Game

Kalau anda semua perasan la,sekarang ni dah makin banyak game baru dalam facebook.Kepada yang memang dah gila dan kemaruk sangat dengan game-game nie,apalagi memang akan hadap je la facebook tu 24 jam tanpa henti..leka main sampai semua tangjawab diabaikan..haduyaii..apa nak jadi kan..uishh uishh

2) Melalaikan

Saya sangat setuju facebook ni melalaikan..Sebab saya pun sering lalai juga tau..Huhuu..sampai je opis terus on PC dan terus je terjah facebook..Itu adalah perkara pertama yang kita buat bila sampai opis kan..Tapi bagi mereka2 yang facebook nya diBLOCK anda memang bertuah sebab tak lalai macam kami..heheeh..Kadang-kadang takde apa pon, nak kata selalu orang private message, tak juga. Nak kata kite ni glamour di facebook, tak juga. Tapi nak juga terjah walaupon takde apa-apa yang menarik. Hingga kite pon tak tau kenapa kite biarkan saje on facebook tu.

3) Memaparkan Gambar Yang Mengaibkan

Yang ini tak soh cakap ler..memang banyak gambar-gambar yang mengAIBkan diupload..Gambar-gambar sendiri kalah artis kan..? Gambar yang mengaibkan tu seperti gambar-gambar wanita yang tidak menutup aurat, yang pakai baju seksi-seksi, dedah sana dedah sini, ada juga gambar couple yang menjolok mata, berpeluk-peluk walaupon belum nikah, konon nak tunjuk betapa romantiknya dan loving couplenya pasangan tu. Sebenarnya gambar-gambar ni akan mengaibkan diri sendiri selain menambah biakkan saham dosa kite. Yang paling best tu, siap ada member lain tolong tagkan gambar tersebut kepada member yang lain pula. Wah makin berganda-ganda lah saham tu.

4) Menghubungkan Kembali Kekasih Lama

Ini la yang saya nak cakap tu..Wah bila dah ada facebook terus searching nama kekasih lama kan..Ini memang bahaya. Cukup bahaya kepada yang dah berumahtangga. Kalau berhubung tapi tidak menimbulkan apa-apa perasaan tak mengapalah, tapi bagaimana kalau berhubung dan menimbulkan kembali perasaaan yang pernah berputik satu tika dulu? Siap mengimbau kenangan-kenangan lama lagi tu, tak ke kes naya tu…Mintak jauh la kan..

5) Luahan Di Wall

Ada pasangan bercinta meluahkan perasaan di wall kepada kekasih. Contoh ayat-ayat seperti “Hubby, I love u so much!! Miss u like crazy, baby janji baby takkan tinggalkan hubby hingga akhir hayat”, dan si kekasih hati pon membalas, “I love u too baby, hubby pon macam tu juga”. 

Wah romantik la kunun kan..Hubby baby lagi..clas gitu..Konon-konon nak bagitau pada satu dunia la yang pasangan ni memang setia dan sehati sejawa. Kalau dah bernikah tu tak heranlah juga, ni baru bercouple. Tak perlulah nak luahkan perasaan tu pada umum, orang tau anda sedang dilamun cinta dengan melihat pada ‘Relationship status’ tu. 


Lagi satu, malu la sikit dengan golongan yang lebih tua bila membacanya. Contoh seperti adek beradek ke, ipar duai ke, makcik pakcik sedara, sepupu sepapat. Kan ke tak manis tu kan. Bukan apa, setiap percintaan tu belum tentu berakhir dengan perkahwinan. Maka kalau anda beriya-iya menulis sayang sayang di wall, tup tup satu hari hubungan ada masalah dan terputus di tengah jalan, bukan ke malu namanya tu.

Kepada pasangan yang telah berkahwin pula, ada dengan slumbernya bercerita masalah rumahtangga di wall. Tak kurang juga meluahkan rasa ketidakpuashatiannya terhadap suami di wall. Contahnya "suami i dah tak romantik macam dulu dah..sedih tau.."..Alahai, bukan tak boleh berbincang di rumah, private message ke, atau sms ke, atau email ke, tak perlulah nak cerita semua di wall, dan ini akan membuatkan orang lain membacanya. Secara tak langsung orang luar akan tau masalah dalaman dalam rumahtangga.

Ada saya penah terlihat budak ini,baru darjah 6 tau tapi bila tengok dia punya status kat facebook Married with si polan..woo kelas gitu tau..i yang dah 24 thn nie pun tak married lagi u..huhuuu..


Nak tanya sikit u dah sunat belum sampai nak married-married ni..Maafla la yer..eloknya focus dulu kat pelajaran tak soh la duk jaja sana sini tentang status ko tu..

6) Kekasih Gelap

Ada juga pasangan yang dah berkahwen mempunyai kekasih gelap di facebook. On facebook semata-mata nak berhubung atau chatting dengan kekasih gelap. Bukan tak tau yang masing-masing telah mempunyai suami atau isteri, tapi tetap juga menjalinkan hubungan dengan alasan sekadar suka-suka.  Dan alasan sekadar suka-suka itulah yang menjadikan hubungan rumahtangga menjadi berantakan. Penyudahnya, anak-anak menjadi mangsa.

7) Terjebak Dengan Bisness Online
Penah dengar tak ada satu business kat Facebook.."Buat Duit dengan Facebook."Ha ini lagi satu masalah. Betul ke idok kita pun tak tau kan..Saya pun tak pernah mencuba..Takutlah nak try sebab kita tak tau sumber duit tu datang dari mana kan..rezeki yang halal tu penting tau..

Kadang-kadang Semakin ramai peniaga online memperkenalkan barangan jualan mereka di laman facebook ini. Dan ini membuatkan golongan-golongan yang boros macam saya ni mudah terpengaruh, lantas terjadinya pembaziran. Kadang-kadang kita tak sedar yang kita order barang itu ini, yerla, kebanyakan produk online ni memang cantik-cantik berbanding dengan yang jual di kedai maka mata pon menjadi rambang.  Lebih-lebih lagi ianya tidak memerlukan kos minyak, hanya pilih saje di photo album, order dan bayar secara online. Memang mudah, akan tetapi duit mengalir pon cukup mudah. Yer dopp?

Ok setakat ini sajelah yang dapat saya dapat kupas. Kalau ada pendapat yang lain, kita boleh bincangkan bersama-sama nanti yer..


So,pesanan ini untuk kita jadikan panduan bersama-sama..Saya mengingati diri saya sendiri dan tuan puan juga..Harap-harap kita sama-sama menuju ke jalan kebaikan..Hindari masalah-masalah yang akhirnya menyebabkan diri sendiri tersungguh dilembah kehinaan..OK..Janji tau kita sama-sama berubah..Gunalah facebook dengan sebaik mungkin..no scandal-scandal lagi tau..

Ha..kite tengok sapa yang menang!!!








No comments: