Tuesday, January 17

Sistem Perpustakaan

Assalamualaikum...

Sebuah kisah mengenai Sistem Perpustakaan.

Pengalaman saya mengunakan pelbagai jenis sistem perpustakaan yang terdapat di Malaysia memberi saya inspirasi untuk berkongsi bersama anda tentang keunikan sistem-sistem ini.Semasa bergelar pelajar UITM saya didedahkan dengan ILMU (Integrated Library Management System).Sistem ini dikeluarkan oleh Paradigm System Berhad. ILMU actually is a jointly developed product of Universiti Teknologi MARA (UiTM) and Paradigm Systems Berhad.

ILMU sebenarnya satu produk yang berkualiti dan dikeluarkan oleh anak Malaysia dan bila hari berganti hari maka lahirlah pelbagai jenis produk sistem perpustakaan yang menjadi kegilaan pustakawan-pustakawan.Mereka membuat pelbagai comparison untuk memilih sistem yang paling baik untuk perpustakaaan mereka.

Semasa ditugaskan bekerja di Perpustakaan Kuala Lumpur saya mendapat peluang mengunakan Horizon dan saya diberitahu yang mereka mengunakan Horizon untuk jangka masa yang lama sebelum membuat keputusan untuk menguna sistem yang ada sekarang iaitu Symphony SirsiDynix.

Horizon juga sebenarnya dari SirsiDynix.Horizon banyak menguna shortcut keyword.Contonya bila kita tekan Alt+D ianya akan terus ke checkout item.(contoh je yer).

Kini saya berpeluang mengunakan teknologi perpustakaan yang cukup hebat bagi saya iaitu Symphony SirsiDynix.Saya cukup bertuah kerana di dedahkan dengan sistem ini.Walaupun baru 9 Bulan bersama Symphony banyak yang telah saya pelajari.Saya bukan seorang Librarian tapi mungkin saya boleh di kategorikan seorang pelajar dan pengajar.Saya masih belajar mengunakan sistem ini dan ilmu yang saya dapat akan digunakan untuk mengajar para pustakawan.Menerokai alam kecanggihan Symphony adalah sesuatu yang mencabar kerana saya bermula dari kosong dan berkat tunjuk ajar bos dan kawan sekerja saya cuba belajar dan terus belajar lagi.


Antara libraries yang mengunakan Symphony di Malaysia adalah UTHM Library,UTM Library,UIA Library dan banyak lagi..


So tidak rugi anda memilih Symphony..hokesh...

next episode kita kongsi lagi story tentang Symphony k..

1 comment:

cik s said...

best2 info ini..saye pn bkn librarian...hampir ke situ,tp xde rezeki..ttp library masih d ati....tq 4 da info~