Thursday, September 20

Ku ingin kesana

Impian setinggi gunung .Ya benar memang benar aku punya impian.Punya cita-cita yang tinggi. Ingin menakluki seluruh dunia.Menjejakan kaki ke dunia Eropah.Sungguh aku benci dan cemburu melihat ramai pelancong dari Eropah menawan bumi Malaysia.

Ya,darah penjajah di tubuh mereka tidak pernah hilang meskipun hari berganti hari. Inginku menapak jejak ke Bumi Eropah,mencari sisa-sisa sejarah Islam yang terdampar disana. Siapa yang tidak ingin melihat Menara Eiffel,Tembok Berlin,Konser Mozart,Stadium Bola San Siro,Colosseum Rom? Sungguh aku teringin. 

Seorang teman pernah menyatakan hasratnya kepada aku.. “Aku ingin sangat ke Turki.” “Kenapa Turki?”Soalku. “Turki sebuah Negara yang sungguh unik,di sana kamu bisa melihat dua peradaban yang berbeza.Sebab ianya ialah sebuah negara Eurasia di Timur Tengah yang terletak di antara benua Eropah dan Asia.Budaya Eropah dan Asia ada disana.Dua gabungan budaya yang sungguh unik.”Ujarnya. 

Jika suatu hari nanti diizinkan Allah aku pasti sampai ke sana. Janji Allah itu pasti jika kita berusaha. Tapi izinkan aku mulai langkah di Bumi Istanbul~Madinah~Makkah


Seterusnya ke Bumi Eropah yang penuh misteri itu…

No comments: